top of page

Egentid

Den här bloggen har kommit till under pandemin på grund av ett överflöd av tid. Eller, jag har ju haft samma mängd tid som tidigare men däremot ett överflöd av egentid. Den berömda Egentiden som innan pandemin var värd sin vikt i guld. Alla tjatade om att ha egentid. Och sen helt plötsligt slog covid till och alla satt hemma med ett överskott av tid på egen hand.

Innan covid sprang alla runt (inklusive jag själv) och försökte desperat jaga fatt på tiden. Man var konstant i brist på tid och hela tiden ute efter mer. Stressigt var det, minst sagt. Hos många ledde detta tidsbegär till medicinska åkommor som utbrändhet, magsår, panikångest och hjärtproblem. Tidsrelaterade sjukdomar helt enkelt. Sen kom covid och många av oss fick ett överflöd av tid (dock inte alla ska påpekas). Och då helt plötsligt fick vi ångest och stresspåslag för att vi inte visste vad vi skulle göra av all överflödig tid. Återigen tidsrelaterade medicinska åkommor.

Alla ser vi olika på tid. Som individ är man ju väldigt snäv och räknar bara sin egentid. Men tittar man bortom sig själv på andra som verkligen arbetar med tid så ser perspektiven lite olika ut. En historiker till exempel undersöker den tid under vilken människan varit civiliserad … alltså några tusen år bakåt. En antropolog däremot arbetar inom det tidsintervall då människan som art (och dess närmsta släktingar) funnits medan en paleontolog studerar hela livets historia, alltså ungefär 4 miljarder år bakåt. En geolog intresserar sig för Jordens historia som är 4,5 miljarder år och en astronom om universums historia som är ca 13,7 miljarder år.

Inom naturvetenskaperna bygger tid på vad man radiometriskt kan datera. Det är helt enkelt det radioaktiva sönderfallet hos olika grundämnens isotoper som avgör åldern på ett ben, en sten, ja, allt faktiskt. Tid är helt enkelt radioaktiv strålning. Om det är någonting vi lärt oss det senaste århundradet så är det att strålning inte är att leka med. Strålning är väl det mest dödliga vi har på vår planet. Vare sig den är förpackad i en bomb, ett kärnkraftverk eller i ryska spionampuller så är det livsfarligt. Vi vet att vi blir dödligt sjuka av det. Och det är väl förklaringen till att tiden tar död på oss, det är ju helt enkelt radioaktiv strålning. Vi borde helt enkelt klassa tidsrelaterade åkommor som stress, ångest och magsår som strålningsrelaterade skador, ingenting annat. I så fall tänker jag inte gå till min husläkare när jag behöver sömnpiller nästa gång. Nej, jag tänker trava ner till Strålskyddsmyndigheten och be dom skriva ut jodtabletter eller någonting annat som biter på radioaktiv strålning. Kanske de har en schysst jodbaserad hudkräm mot rynkor. Sen tänker jag byta ut det här värdelösa blinblinget jag har runt min handled som kallas klocka mot en bequerelmätare, så jag vet vad en rättvis klocka verkligen visar.

bottom of page